Et tættere kig på MotoGP og det sidste GP løb i Velencia

Jorge Lorenzo – Marc Márquez. Test Moto” (CC BY 2.0) by Box Repsol

Det valencianske motorcykel Grand Prix Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana blev afviklet i Spanien i d. 14-17 November, som er en del af FIM Grand Prix-sæsonen for motorcykelløb. Vi fortæller her om baggunden for løbet, banen hvor det blev afholdt og ser på, hvem der vandt i hver kategori i denne sæson. 

Hvert år afholdes motorcykelløbet med det imponerende navn Gran Premio Motul de la Comunitt Valenciana i den spanske by Valencia. Det spanske motorcykelløb er en del af Det Internationale Motorcykelforbunds verdensmesterskab, som inkluderer fire klasser: Moto, Moto2, Moto3 og MotoE. De første tre klasser bruger firetaktsmotorer, som er en stempel- og forbrændingsmotor, som udvikler energi ved tilførsel af brændsstof, mens den sidste bruger en elektrisk motor. Det første VM Grand Prix blev afholdt i 1949 og indtil 1969 kunne forskellige klasser af motorcykler deltage i løbene. Herefter indførte forbundet begrænsninger for alle klasser til seks gear og to – i få tilfælde fire – cylindre. Indtil 1990erne var der stadig motorcykler, som kørte med sidevogne. Feltet i hver af firetaktsmotor-løbene Moto, Moto2 og Moto3 har ca 20 ryttere. I Moto-løbet er de sammensat af tre kolonner og Moto2 og Moto3 af fire kolonner, hvor de hurtigste fra kvalifikationen starter forrest. Hvert løb varer omkring 45 minutter uden tømning af brændsstof eller skiftning af dæk.

Motorcykler kan skiftes undervejs, hvis det begynder at regne, til en motorcykel, som er identisk men med en anden type dæk og bremseklodser. Det skete for eksempel i 2018, hvor løbet, som havde 27 planlagte runder, måtte afbrydes efter 13 runder på grund af kraftig regn og adskillige af kørerne skred ud og faldt. Løbet blev efterfølgende genoptaget. Vinderen af det samlede verdensmesterskab findes ved at deltagerne samler point i løb undervejs. I 2018 og 2019 var der for eksempel mulighed for at deltage i 19 Grand Prix-løb afholdt i 15 forskellige lande på alle fem kontinenter, herunder føromtalte Gran Premio Motul de la Comunitt Valenciana. Vinderen af hvert løb får 25 point, nummer to får 20 point og de øvrige 13 deltagere får point mellem 16 og 1 point.

Gran Premio Motul de la Comunitt Valenciana

Motorcykel Grand Prixet i Valencia finder sted på banen Circuit Ricardo Tormo, som også er kendt som Circuit de Valencia. Banen ligger i Cheste i Valencia i Spanien og blev bygget i 1999. Den er opkaldt efter den dobbelte spanske verdensmester i motorcykelsport Ricardo Tormo, som døde i 1998. Herudover vandt han det spanske mesterskab tre gange med en 50 cc og fire gange med en 125 cc-motorcykel. Banen har en hovedstrækning på 876 meter og er ca. fire kilometer lang i alt. Der er 14 sving og har form som en kobra, der gør klar til at hugge sit bytte. Banen bruges både til at køre motorcykelløb og Formel E-løb, ligesom den også ofte bruges som testbane for Formel 1-kørere på grund af det milde klima i området. Siden banen blev bygget for 20 år siden har den været benyttet i verdensmesterskabet hvert år til både MotoGP, Moto2 og Moto3.

Kilde: Pixabay

I 2018 var det første gang, at det ikke var en kører fra enten Honda eller Yamaha, som vandt løbet på banen siden San Marino Grand Prixet i 2007, nemlig Ducati hvilket gjorde løbet endnu mere spændende. Men 2019 var Honda tilbage i førersædet. De øvrige Grand Prix løb køres på baner i lande som Qatar, USA, Argentina, Holland, Australien, Japan, Frankrig og Tyskland. I alt 69 forskellige baner har lagt asfalt til Motorcykel Grand Prix-VM, hvoraf den første og længste – på 61 km – fandt sted på Isle of Man i Storbritannien. Den korteste bane er Sachsenring i Hohenstein-Ernstthal, Tyskland, som er 3,6 kilometer lang med 13 sving. Kun TT Circuit Assen i Holland har været brugt hvert eneste år siden 1949. Banerne varierer mellem baner, som er designet specifikt til motorsport som banen i Suzuka i Japan, bygader i Barcelona samt Circuit de Spa-Francorchamps, der er bygget på veje i Belgien. Nogle køres med uret og nogle mod uret.

Hvordan gik det så favoritterne i MotoGP, Moto2, Moto3

MotoGPs storfavorit til at vinde verdensmesterskabet var uden yderligere sammenligning den spanske Honda-kører Marc Márquez, som nu har vundet otte verdensmesterskaber. Med en margin på 139 point ned til nummer to var han også i denne sæson blandt bookmakernes mest sikre odds tips til at vinde MotoGP og med odds 1.85 inden løbet, var han også favorit til at vinde The Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana (Valencia GP 2019), der løb af stablen d. 14-17 November. Den 26-årige verdensmester er blandt de mest vindende motorcykelkørere nogensinde, og i år kunne han så sætte endnu en krone på værket, da han som forventet vandt i Valencia med tiden 41.21,469. En af Márquez’ største konkurrenter er landsmanden Jorge Lorenzo, som vandt VM i 2010, 2012 og 2015 som kørende for Yamaha. Han skiftede sidenhen til Honda, men har døjet med en skade i sin første sæson, som førte til, at han gik på pension. En anden, som har været blandt favoritter til at vinde, er italienske Andrea Dovizioso fra Ducati-holdet, som blev nummer to ved VM i 2018, hvor han i alt vandt fire løb. Han blev nummer fire i Valencia og vandt dermed samlet sin anden sølvmedalje i MotoGP VM i træk.

Også i Moto2 er det en Márquez, som i 2019 har indtaget sejrspodiet. Alex Márquez er Marcs 23-årige lillebror, som fik VM-debut med et wildcard i Spanien i 2012, vandt verdensmesterskabet i Moto3 i 2014 og blev nummer fire i Moto2 i 2018 med Kalex. I Moto3 vandt den unge italienske kører, 22-årige Lorenzo Dalla Porta mesterskabet med en sejr i sæsonafslutningen i Australian GP. Han begyndte sin karriere i 2016 som reservekører for Isak Vinales, og dette var hans første VM-titel. Fra 2020 vil Alex Márquez i øvrigt erstatte Jorge Lorenzo på Hondateamet og dermed kommer til at køre i den bedste række sammen med sin bror, så det bliver spændende at følge, hvad de to sammen kan udrette.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *