Syn af MC’en er i visse tilfælde lovpligtigt, men hvordan er det nu lige, at synsreglerne helt præcist er? Det kigger vi nærmere i denne artikel, hvor vi har samlet reglerne for syn af motorcykler, så du ikke utilsigtet kommer på kant med loven. Denne guide er baseret på den nyeste udgave af Færdselsstyrelsens “Vejledning om syn af køretøjer“, som gennemgår de relevante regler for syn af motorcykler, biler og andre køretøjer.
[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til.]
Regler ved syn af MC
Er du bilejer, ved du forhåbentligt, at din bil periodevist skal til et lovpligtigt eftersyn. Samme regler gør sig IKKE gældende for motorcykler. Der er dog visse situationer, hvor du ikke kan komme uden om et syn af din MC. Nedenfor har vi samlet de mest hyppige tilfælde, hvor du skal forbi en mekaniker for at få din motorcykel gået efter i sømmene:
- Ved et ejerskifte, hvor motorcyklen er mellem 5 og 10 år gammel, og hvor det er mere end 2 år siden, MC’en sidst blev godkendt.
- Ved et ejerskifte, hvor motorcyklen er mere end 10 år gammel, og hvor det er mere end 1 år siden, at MC’en sidst blev godkendt.
- Ved import af MC.
- Ved ændringer i motorcyklens konstruktion.
- Ved ændringer i motorcyklens registrering.
Det er således oftest ved salg/køb af motorcykler, at et serviceeftersyn kommer ind i billedet. Vær dog altid opmærksom på ovenstående situationer, da du ellers risikerer en bødestraf for manglende efterlevelse af synsreglerne. Større, væsentlige ændringer i MC’ens konstruktion kan nemlig ligeledes medføre pligt til syn. Dette omfatter blandt andet udskiftning af stellet, udskiftning af hjul (såfremt disse er 5 % større eller mindre end de originale) eller en ombygning fra tromle til skivebremse. Kontakt din mekaniker, hvis du er tvivl om, hvorvidt en ombygning eller ændring medfører pligt til syn af din motorcykel.
Syn af motorcykel – tjekliste
Ved et syn af MC gennemgår mekanikeren din motorcykel for at sikre, at den lever op til Færdselslovens bestemmelser og anden lovgivning. Synet indebærer typisk en grundig gennemgang af alt fra lygter til bremser, men også et eftertjek af slidbaner (som skal være minimum 1 mm), forgaffel og stelnummeret, som skal være læsbart. Generelt set gennemgås alle de ting, der kan have en betydning for sikkerheden på vejene. Er du i tvivl om, hvorvidt din MC lever op til reglerne, har vi nedenfor lavet en lille tjekliste med ting, du bør være opmærksom på:
- Lys og reflekser.
- Bremser.
- Stel.
- Motor.
- Instrumentering.
Syn af MC – priserne varierer
Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvad et syn af MC typisk koster. Dette afhænger selvfølgelig af, hvor du får synet foretaget. Eksempelvis tilbyder FDM et motorcykeleftersyn til sine medlemmer, men typisk kan du forvente en pris på mellem 200 og 600 kr. afhængigt af omfang og faktisk timeforbrug. Din motorcykels alder, mærke og stand spiller selvfølgelig også ind på prisen, hvorfor priserne nævnt her udelukkende skal anses som vejledende. Vær desuden opmærksom på, at det ikke er alle mekanikere og autoværksteder, som tilbyder syn af motorcykler, da synsreglerne for motorcykler som beskrevet ovenfor er en smule anderledes sammenlignet med de tilsvarende bestemmelser for biler og derfor kræver indsigt i og erfaring med reparation og vedligeholdelse af MC’ere.