Foråret har så småt indfundet sig i Danmark, og det betyder, at årets mange stævner efterhånden løber af stablen, ligesom der for alvor kan tages hul på træning og forberedelse. Inden du kan sætte dig til rette på din crosser og give den fuld gas, er det dog en rigtig god idé at gå dit køretøj efter i sømmene, især hvis din crosser har stået stille i garagen henover vinteren. I denne artikel gennemgår vi de ting, du bør gennemgå for at sikre, at sikkerheden er i orden inden træning eller stævne.
[Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de omtalte virksomheder, eller de virksomheder, der linkes til.]
Pigdæk eller ej? Tjek dine dæk
Har du i løbet af vinter- og forårsmånederne trodset det ustadige vejr og de dårlige forhold for at vedligeholde formen, er din crosser sandsynligvis stadig udstyret med pigdæk, som er beregnet til brug i de koldere måneder for at sikre et bedre vejgreb. Ikke desto mindre er det ifølge DMU kun tilladt at benytte pigdæk i perioden 1. december til den 15. marts – og kun ved almindelig træning. Det er derfor vigtigt, at du får afmonteret pigdækkene, inden du begiver dig af sted til træning eller stævne.
Endvidere bør du ifm. med gennemgangen af din crossers dæk vurdere, om de er for slidte eller ej. Nedslidte dæk kan være farligt for både dig selv og andre kørere, hvorfor vi anbefaler, at du får dem skiftet, inden du tager hul på sæsonen – vel at mærke kun hvis du vurderer, at de nuværende dæk ikke klarer et år mere. Du kan finde nye motocrossdæk på daekonline.dk.
Selve motorcyklen
En ting er dækkene – noget andet er selve maskineriet. Uanset om du har været aktiv i løbet af vinteren eller ej, bør du gennemgå din crosser med henblik på at finde og udbedre fejl og mangler – eller komme dem i forkøbet. Dette gælder alt fra selve motoren til transponderen, som selvfølgelig skal være monteret korrekt og funktionsdygtig. Sørg desuden for at afprøve, om bremserne virker efter hensigten og uafhængigt af hinanden. Afslutningsvist er det vigtigt at tjekke efter, om crosserens to skærme sidder korrekt og opfylder kravene i dette års reglement.
Udstyr og påklædning
Det er ikke kun din motorcykel, du bør gå efter i sømmene – det er i lige så høj grad din ”garderobe” og dit udstyr. Hvis du er ny i sporten, vil du hurtigt opdage, at der er en række krav til den påklædning, du har på under såvel træning som stævne. Dette betyder blandt andet, at din hjelm skal opfylde kravene fra FIM. Derudover skal kørere ifølge dette års reglement være iklædt følgende:
- Knælange støvler af læder eller kunststof
- Crosstrøje med lange ærmer og bukser
- Skulderbeskyttere og handsker af stød- og rivefast materiale
- Motorbriller eller visir
- Godkendt tandbeskytter
- Rygbeskyttere
- Knæbeskyttere.
Ovenstående udstyr har til hensigt at højne sikkerheden, og det er således vigtigt, at du har grej og gear på plads, hvis du skal gøre dig forhåbninger om at kunne deltage til træning og stævner. Du kan læse mere om reglerne for motocross på DMU.dk, der netop har udgivet dette års opdaterede reglement. Ændringer fra sidste år vil fremgå med rød skrift. God fornøjelse!